Wat je kunt doen als begeleider
Geef bewust aandacht aan wat een student kan of bereikt heeft. Dit helpt studenten hun kwaliteiten en talenten te ontdekken.
Ken je één of meer hoogbegaafde studenten of studenten van woe je vermoed dat ze het zijn? Breng ze in contact met Lydwine Pijloo (l.n.pijloo@hva.nl). Zij zet een peergoup voor deze studenten op en wil ze bij het project betrekken.
De kracht van positieve psychologie
Mensen focussen vaak op wat nog nièt goed gaat. Dat lijkt logisch, want zo weet je wat je nog moet leren. In je rol als begeleider/-coach is dat echter minder effectief dan je misschien zou verwachten.
Uit de Positieve Psychologie weten we dat focussen op sterke kanten de veerkracht, het welzijn en ook het leren (motivatie!) bevordert. Deficit-denken (denken in beperkingen) kan er juist voor zorgen dat studenten minder vertrouwen krijgen in hun eigen onderwijssucces (Vandenbroucke et al., 2021). (NB: Het artikel downloadt direct naar je downloadmap).
Lees hier meer over Positieve psychologie of volg de Cursus Positieve Psychologie. Voor actuele data van deze cursus kun je contact opnemen met positievepsy@hva.nl
Een inspirerend voorbeeld van een HvA-student die dyslexie in zijn voordeel gebruikt: Gershwin is dyslectisch en toch dichter.
Wat je kunt doen als begeleider
Oordeel niet te snel dat een student ongeschikt is voor de opleiding als hij meerdere onvoldoendes haalt. Onderzoek eerst samen met de student of die de juiste leerstrategieën inzet.
Als een student niet goed weet hoe hij moet studeren, dan zal hij daar waarschijnlijk niet mee te koop lopen, of is zich er niet van bewust. Begin er dus zelf over.
Deze SALTHO-test kan jou en je student daarbij ondersteunen. NB: Het is belangrijk de adviezen die uit de test komen met student te bespreken en om de adviezen te helpen omzetten in concreet nieuw studeergedrag. Alleen de test afnemen, heeft geen impact.
Bij de test hoort dit gratis boek voor docenten. Je leest er alles in over wetenschappelijk bewezen effectieve leerstrategieën.
Wijs de studenten op deze module. Ze kunnen hier leren hoe (bewezen) effectief en efficiënt te studeren.
Neem de speciale HvA-website met informatie voor mbo’ers door, of wijs je student hierop. Deze site geeft je inzicht in waar jouw mbo-studenten vandaan komen en waar ze mogelijk tegenaan lopen.
Op deze pagina staan nog meer tips, tricks en trainingen voor effectief en efficiënt studeren.
De overstap van mbo of havo naar het hbo is voor veel studenten heel groot. Vooral het verwerken van literatuur kan een flinke hobbel zijn. Goed leren plannen (Zie 'Studieplanning' in dit hoofdstuk en 'Studieachterstanden' in hoofdstuk 4) is belangrijk, maar nog belangrijker is dat ze op een effectieve en efficiënte manier leren studeren. Met goede leerstrategieën (niet te verwarren met leerstijlen!) komen ze op tijd door de stof heen, is de stof langer te onthouden en beter te doorgronden.
Het is belangrijk dat je je studenten ondersteunt bij het aanleren van goede leerstrategieën. Je zult echter merken dat beginnende studenten wel eens geneigd zijn eerst te gaan studeren op de hun vertrouwde manier. Ga toch al vanaf het begin van de opleiding in gesprek over leerstrategieën en laat studenten ermee oefenen. Zo maak je leerstrategieën bespreekbaar en verlaag je voor je studenten de drempel om zich later alsnog in leerstrategieën te gaan verdiepen en om hulp te vragen als die nodig is.
Wat je kunt doen als begeleider
Docent Social Work Rick Schellingerhout heeft een Tool Box Duurzaamheid ontwikkeld die je vrij in je les kunt gebruiken. Het materiaal staat op Brightspace.
Wijs een student die geïnteresseerd is in duurzaamheid op/van de HvA op deze pagina.
Klimaatverandering en duurzaamheid lijken misschien geen voor de hand liggend onderwerpen om in je begeleiding over te beginnen. Het kan studenten echter wel bezighouden en het kan de moeite waard zijn er aandacht aan te besteden in je begeleidingsklas.
Uit onderzoek blijkt dat klimaatverandering ruim driekwart van de kinderen en jongeren zorgen baart. Dat uit zich onder meer in angst en verdriet, een verlies aan vertrouwen in overheden en bedrijfsleven en het gevoel in de steek te worden gelaten. Bij ruwweg een kwart verstoren deze gevoelens het dagelijks leven of de nachtrust. Zie hier voor meer informatie over dit onderzoek
Wat je kunt doen als begeleider
Lees in 'Hoofdstuk 4 Begeleiden als het je student (even) tegen zit' het stuk over studieachterstanden.
Wijs je studenten op de tips die ze hier kunnen vinden.
Help studenten een handje bij het maken van een planning, zeker als ze vakken moeten inhalen of als ze een persoonlijk leerpad moeten uitstippelen.
Vakken die ze moeten inhalen, zijn soms verplaatst, veranderd of vervallen. Jij bent degene die ze hierover de juiste informatie kan verschaffen.
Vakken moeten vaak ingehaald worden terwijl het onderwijs verder gaat. Dit kan de student in tijdnood brengen. Zie ook 'Studieachterstanden' in hoofdstuk 4.
Als studenten te optimistisch zijn over het aantal punten dat ze denken te kunnen halen, vertel dan dat elk studiepunt staat voor 28 uur studeren. Reken dan voor hoeveel uren ze in een blok proberen te ‘proppen’.
Stimuleer je studenten ook hun privéleven in te plannen (baantjes, sociale activiteiten, hobby’s etc.). Als de planning te vol is door nevenactiviteiten en werk, kaart dit dan aan.
Goed plannen is voor het succes van de student cruciaal, maar het maken van een realistische planning kan lastig zijn. Niet alle studenten hebben namelijk op hun vooropleiding geleerd planningen te maken.
Ook speelt mee dat veel studenten vaak nog een 'puberbrein' hebben. Hun brein is pas rond het 25e levensjaar uitontwikkeld en juist het vermogen tot vooruitdenken en plannen, ontwikkelt zich relatief laat. Studenten zijn (mede daardoor) soms te optimistisch over het aantal studiepunten dat ze in een blok kunnen (in-) halen.
Studenten beperken zich bij het maken van een planning soms tot de studieactiviteiten en nemen hun privéleven er niet in mee.
Wat je kunt doen als begeleider
- Stuur een student nooit van het kastje naar de muur. Verwijs alleen door naar een hulpbron als je zeker weet dat de verwijzing correct is. Check anders eerst bij StudentInfo of laat de student dit zelf doen.
- Neem je tijd om een student een passend advies te geven. Het is beter ergens later op terug te komen, dan een verkeerde doorverwijzing te geven.
De HvA biedt studenten veel vormen van ondersteuning. Student Info is een fysieke plek èn een website waar studenten en medewerkers al deze hogeschoolbrede ondersteuning kunt vinden.
De fysieke plek is voor FMR is op de 2e etage in het Wibauthuis (boven de receptie) waar studenten met al hun vragen naar toe kunnen gaan. Speciaal getrainde studenten, die goed de weg weten binnen de HvA, staan studenten te woord en helpen ze verder.
Om een beeld te krijgen van wat er hogeschoolbreed allemaal wordt aangeboden, kun je kijken op de website van de afdeling Studentenzaken.
Het is belangrijk dat je studenten goed kunt informeren over hoe het curriculum in elkaar steekt en dat je ze kunt helpen met bijvoorbeeld het maken van een aangepaste studieplanning of om te helpen kiezen voor bijvoorbeeld een profiel, afstudeerrichting, stageplek, minor, persoonlijk leerpad of dat je ze op weg helpt bij een internationale stage.
Ook is het belangrijk dat je studenten kunt vertellen aan welke voorwaarden en verwachtingen ze moeten voldoende, welke regels er gelden et cetera.
Wees daarom op de hoogte van wat er in de studiegids van je opleiding staat!
Wat je kunt doen als begeleider
Ken het beroeps- en competentieprofiel van de opleiding.
Vraag je studenten naar de beelden die zij hebben van het beroep en ga met ze in gesprek als die beelden niet realistisch zijn.
Als begeleider kun je concrete stappen ondernemen om studenten te helpen bij hun beroepsontwikkeling. Deel bijvoorbeeld regelmatig inspirerende voorbeelden uit de beroepspraktijk, breng het beroepenveld overzichtelijk in kaart of organiseer individuele gesprekken met je studenten over hun toekomstplannen.
Beroepsprofielen per opleiding
Bestuurskunde
HBO-Rechten
Sociaal Juridische Dienstverlening
Social Work
Toegepaste Psychologie
AD Ervaringsdeskundige in Zorg & Welzijn
Je adviseert en coacht een student als het gaat over diens loopbaan, beroepsomgeving en competentieprofiel. Het staat zelfs in je functieprofiel dat je ‘de student kan stimuleren tot het verrichten van activiteiten in het kader van zijn leer -en loopbaan.’ (HAY-profiel, z.d.).
Als begeleider heb je zicht op de toekomstige beroepscontext van de student, heb je relevante kennis van het beroepenveld en heb je kennis van het competentieprofiel van de opleiding. Hiermee help je studenten een passende koers te kiezen.
Omdat je als begeleider dicht op je studenten staat en je ze vaak persoonlijk leert kennen, kun je goed op maat adviseren (Raaper & Brown, 2020).
Wil je je verder bekwamen in loopbaanbegeleiding, volg dan de Leergang Loopbaancoaching.
Het begeleiden van individuele studenten bij ...
Wat je kunt doen als begeleider
Docent Social Work Rick Schellingerhout heeft een Tool Box Duurzaamheid ontwikkeld die je vrij in je les kunt gebruiken. Het materiaal staat op Brightspace.
Wijs een student die geïnteresseerd is in duurzaamheid op/van de HvA op deze pagina.
Klimaatverandering en duurzaamheid lijken misschien geen voor de hand liggend onderwerpen om in je begeleiding over te beginnen. Het kan studenten echter wel bezighouden en het kan de moeite waard zijn er aandacht aan te besteden in je begeleidingsklas.
Uit onderzoek blijkt dat klimaatverandering ruim driekwart van de kinderen en jongeren zorgen baart. Dat uit zich onder meer in angst en verdriet, een verlies aan vertrouwen in overheden en bedrijfsleven en het gevoel in de steek te worden gelaten. Bij ruwweg een kwart verstoren deze gevoelens het dagelijks leven of de nachtrust. Zie hier voor meer informatie over dit onderzoek
Wat je kunt doen als begeleider
Oordeel niet te snel dat een student ongeschikt is voor de opleiding als hij meerdere onvoldoendes haalt. Onderzoek eerst samen met de student of die de juiste leerstrategieën inzet.
Als een student niet goed weet hoe hij moet studeren, dan zal hij daar waarschijnlijk niet mee te koop lopen, of is zich er niet van bewust. Begin er dus zelf over.
Deze SALTHO-test kan jou en je student daarbij ondersteunen. NB: Het is belangrijk de adviezen die uit de test komen met student te bespreken en om de adviezen te helpen omzetten in concreet nieuw studeergedrag. Alleen de test afnemen, heeft geen impact.
Bij de test hoort dit gratis boek voor docenten. Je leest er alles in over wetenschappelijk bewezen effectieve leerstrategieën.
Wijs de studenten op deze module. Ze kunnen hier leren hoe (bewezen) effectief en efficiënt te studeren.
Neem de speciale HvA-website met informatie voor mbo’ers door, of wijs je student hierop. Deze site geeft je inzicht in waar jouw mbo-studenten vandaan komen en waar ze mogelijk tegenaan lopen.
Op deze pagina staan nog meer tips, tricks en trainingen voor effectief en efficiënt studeren.
De overstap van mbo of havo naar het hbo is voor veel studenten heel groot. Vooral het verwerken van literatuur kan een flinke hobbel zijn. Goed leren plannen (Zie 'Studieplanning' in dit hoofdstuk en 'Studieachterstanden' in hoofdstuk 4) is belangrijk, maar nog belangrijker is dat ze op een effectieve en efficiënte manier leren studeren. Met goede leerstrategieën (niet te verwarren met leerstijlen!) komen ze op tijd door de stof heen, is de stof langer te onthouden en beter te doorgronden.
Het is belangrijk dat je je studenten ondersteunt bij het aanleren van goede leerstrategieën. Je zult echter merken dat beginnende studenten wel eens geneigd zijn eerst te gaan studeren op de hun vertrouwde manier. Ga toch al vanaf het begin van de opleiding in gesprek over leerstrategieën en laat studenten ermee oefenen. Zo maak je leerstrategieën bespreekbaar en verlaag je voor je studenten de drempel om zich later alsnog in leerstrategieën te gaan verdiepen en om hulp te vragen als die nodig is.
Wat je kunt doen als begeleider
Lees in 'Hoofdstuk 4 Begeleiden als het je student (even) tegen zit' het stuk over studieachterstanden.
Wijs je studenten op de tips die ze hier kunnen vinden.
Help studenten een handje bij het maken van een planning, zeker als ze vakken moeten inhalen of als ze een persoonlijk leerpad moeten uitstippelen.
Vakken die ze moeten inhalen, zijn soms verplaatst, veranderd of vervallen. Jij bent degene die ze hierover de juiste informatie kan verschaffen.
Vakken moeten vaak ingehaald worden terwijl het onderwijs verder gaat. Dit kan de student in tijdnood brengen. Zie ook 'Studieachterstanden' in hoofdstuk 4.
Als studenten te optimistisch zijn over het aantal punten dat ze denken te kunnen halen, vertel dan dat elk studiepunt staat voor 28 uur studeren. Reken dan voor hoeveel uren ze in een blok proberen te ‘proppen’.
Stimuleer je studenten ook hun privéleven in te plannen (baantjes, sociale activiteiten, hobby’s etc.). Als de planning te vol is door nevenactiviteiten en werk, kaart dit dan aan.
Goed plannen is voor het succes van de student cruciaal, maar het maken van een realistische planning kan lastig zijn. Niet alle studenten hebben namelijk op hun vooropleiding geleerd planningen te maken.
Ook speelt mee dat veel studenten vaak nog een 'puberbrein' hebben. Hun brein is pas rond het 25e levensjaar uitontwikkeld en juist het vermogen tot vooruitdenken en plannen, ontwikkelt zich relatief laat. Studenten zijn (mede daardoor) soms te optimistisch over het aantal studiepunten dat ze in een blok kunnen (in-) halen.
Studenten beperken zich bij het maken van een planning soms tot de studieactiviteiten en nemen hun privéleven er niet in mee.
Wat je kunt doen als begeleider
- Stuur een student nooit van het kastje naar de muur. Verwijs alleen door naar een hulpbron als je zeker weet dat de verwijzing correct is. Check anders eerst bij StudentInfo of laat de student dit zelf doen.
- Neem je tijd om een student een passend advies te geven. Het is beter ergens later op terug te komen, dan een verkeerde doorverwijzing te geven.
De HvA biedt studenten veel vormen van ondersteuning. Student Info is een fysieke plek èn een website waar studenten en medewerkers al deze hogeschoolbrede ondersteuning kunt vinden.
De fysieke plek is voor FMR is op de 2e etage in het Wibauthuis (boven de receptie) waar studenten met al hun vragen naar toe kunnen gaan. Speciaal getrainde studenten, die goed de weg weten binnen de HvA, staan studenten te woord en helpen ze verder.
Om een beeld te krijgen van wat er hogeschoolbreed allemaal wordt aangeboden, kun je kijken op de website van de afdeling Studentenzaken.
Het is belangrijk dat je studenten goed kunt informeren over hoe het curriculum in elkaar steekt en dat je ze kunt helpen met bijvoorbeeld het maken van een aangepaste studieplanning of om te helpen kiezen voor bijvoorbeeld een profiel, afstudeerrichting, stageplek, minor, persoonlijk leerpad of dat je ze op weg helpt bij een internationale stage.
Ook is het belangrijk dat je studenten kunt vertellen aan welke voorwaarden en verwachtingen ze moeten voldoende, welke regels er gelden et cetera.
Wees daarom op de hoogte van wat er in de studiegids van je opleiding staat!
Wat je kunt doen als begeleider
Ken het beroeps- en competentieprofiel van de opleiding.
Vraag je studenten naar de beelden die zij hebben van het beroep en ga met ze in gesprek als die beelden niet realistisch zijn.
Als begeleider kun je concrete stappen ondernemen om studenten te helpen bij hun beroepsontwikkeling. Deel bijvoorbeeld regelmatig inspirerende voorbeelden uit de beroepspraktijk, breng het beroepenveld overzichtelijk in kaart of organiseer individuele gesprekken met je studenten over hun toekomstplannen.
Beroepsprofielen per opleiding
Bestuurskunde
HBO-Rechten
Sociaal Juridische Dienstverlening
Social Work
Toegepaste Psychologie
AD Ervaringsdeskundige in Zorg & Welzijn
Je adviseert en coacht een student als het gaat over diens loopbaan, beroepsomgeving en competentieprofiel. Het staat zelfs in je functieprofiel dat je ‘de student kan stimuleren tot het verrichten van activiteiten in het kader van zijn leer -en loopbaan.’ (HAY-profiel, z.d.).
Als begeleider heb je zicht op de toekomstige beroepscontext van de student, heb je relevante kennis van het beroepenveld en heb je kennis van het competentieprofiel van de opleiding. Hiermee help je studenten een passende koers te kiezen.
Omdat je als begeleider dicht op je studenten staat en je ze vaak persoonlijk leert kennen, kun je goed op maat adviseren (Raaper & Brown, 2020).
Wil je je verder bekwamen in loopbaanbegeleiding, volg dan de Leergang Loopbaancoaching.
Wat je kunt doen als begeleider
Geef bewust aandacht aan wat een student kan of bereikt heeft. Dit helpt studenten hun kwaliteiten en talenten te ontdekken.
Ken je één of meer hoogbegaafde studenten of studenten van woe je vermoed dat ze het zijn? Breng ze in contact met Lydwine Pijloo (l.n.pijloo@hva.nl). Zij zet een peergoup voor deze studenten op en wil ze bij het project betrekken.
De kracht van positieve psychologie
Mensen focussen vaak op wat nog nièt goed gaat. Dat lijkt logisch, want zo weet je wat je nog moet leren. In je rol als begeleider/-coach is dat echter minder effectief dan je misschien zou verwachten.
Uit de Positieve Psychologie weten we dat focussen op sterke kanten de veerkracht, het welzijn en ook het leren (motivatie!) bevordert. Deficit-denken (denken in beperkingen) kan er juist voor zorgen dat studenten minder vertrouwen krijgen in hun eigen onderwijssucces (Vandenbroucke et al., 2021). (NB: Het artikel downloadt direct naar je downloadmap).
Lees hier meer over Positieve psychologie of volg de Cursus Positieve Psychologie. Voor actuele data van deze cursus kun je contact opnemen met positievepsy@hva.nl
Een inspirerend voorbeeld van een HvA-student die dyslexie in zijn voordeel gebruikt: Gershwin is dyslectisch en toch dichter.
Het begeleiden van individuele studenten bij ...